Customer story: Van start-up naar scale-up in 1,5 jaar met growth marketing als strategie

Laurent Jansseune
leestijd

Financiële start-up Finsiders wilde vanaf dag één naam maken online. Daarom zochten ze een partner die meteen het maximum kon halen uit hun marketingbudget. Wij bliezen hen mee de wind in de zeilen met een doordachte growth marketingstrategie. Het relaas van een uniek groeiverhaal.

Finsiders team na enkele maanden samenwerking

Finsiders is een expert in financiële projectconsultancy. De Gentse start-up neemt financiële talenten in dienst en zendt hen daarna uit naar projecten en bedrijven in Vlaanderen en Brussel – telkens in functie van de persoonlijke interesses en carrièredoelen van de kandidaat. Tegelijk ondersteunen ze hun klanten om een tijdelijke nood aan financiële expertise snel in te vullen.

“Financieel expert is een echt knelpuntberoep”, zegt Bram Vergote, Managing Partner bij Finsiders. “Om visibiliteit op te bouwen en kandidaten te werven, waren we op zoek naar een partner die ons vanaf dag één kon ondersteunen met online marketing.” Met succes: sinds 2020 groeide Finsiders uit van een jonge start-up naar een bedrijf met +35 financiële professionals op de payroll.

De uitdaging: meer visibiliteit en leads creëren

“Qua visibiliteit moesten we van nul beginnen”, haalt Bram herinneringen op. “En dus hadden we een sterke go-to-marketstrategie nodig. De uitdaging: Finsiders zo efficiënt mogelijk in de markt zetten naar potentiële klanten en kandidaten. Dat was geen evidente oefening. Wel hadden we zelf heel veel ideeën. Die hebben we samen met Brandimpact vertaald naar de praktijk.”

Finsiders wil bij kandidaten en klanten het verschil maken met waardevolle content rond financiële topics. Denk aan whitepapers, blogposts, tutorials, webinars, … Aan topics geen gebrek. Onze opdracht was om deze content zo efficiënt mogelijk bij de juiste doelgroep te brengen, en op die manier potentiële klanten en kandidaten om te zetten naar gekwalificeerde leads.

Onze strategie: data-driven growth marketing

Growth marketing is een datagedreven online marketingstrategie. Het doel: de groei van je bedrijf versnellen door verschillende marketingtechnieken met elkaar te combineren – en vooral geen tijd en geld te verspillen aan de verkeerde. Om die reden worden er voortdurend meetbare experimenten opgezet en van daaruit conclusies getrokken. Typisch aan een growth marketing-workflow zijn de kleine, snelle iteraties met feedback van de klant over wat goed gewerkt heeft en wat niet. Growth marketing focust op elke fase van de sales funnel: van awareness tot conversie en klantretentie.

Lees meer over growth marketing →

Focus op resultaten

“Wij doen aan growth marketing binnen een vaste kost per maand”, vertelt Bram. “Daar horen telkens concrete targets bij. Elke maand stellen we samen opnieuw de vraag: wat gaan we doen binnen het beschikbare budget om deze doelen te bereiken? Wat heeft goed gewerkt bij wie en wat niet? We voeren kleine experimenten uit, meten de resultaten en trekken dan conclusies. Op die manier kunnen we onze doelgroepen steeds efficiënter bereiken.”

Continue opvolging

Om de twee weken organiseren we een follow-up, waarin we de lopende campagnes tegen het licht houden. Het bredere plaatje en nieuwe initiatieven bespreken we in een maandelijkse growth meeting. “Open communicatie is een van de sterke punten van onze samenwerking”, zegt Bram. Door de rechtstreekse lijnen, voelt die aan als een echt business partnership. Het lijkt wel alsof projectmanager Laurent bij ons een interne medewerker is.”

De resultaten: een accelererende groei

De resultaten na 1,5 jaar growthmarketing spreken voor zich. Mee door een continue instroom aan nieuwe leads nam Finsiders in haar eerste jaar meer dan 35 consultants in dienst en draaide het een omzet van 1,1 miljoen euro. Elke dag bezoeken meer dan 5000 unieke bezoekers de website van Finsiders. En ook het aantal volgers op social media ging steil door het dak.

“Onze naamsbekendheid is zeer sterk gegroeid, vooral in Oost- en West-Vlaanderen. Toch is een merk bouwen ook een continu groeiproces. Er is geen wonderrecept. Je moet het ook operationeel waarmaken: de telefoon oppakken, mensen aantrekken en omtoveren in een kandidaat die overtuigd is van ons verhaal. Onze online marketing faciliteert en versnelt dat proces.”

“Alle groeicijfers houd ik bij via een dashboard”, bekent Bram. “Zo hebben we op 1,5 jaar tijd zo’n 2.000 volgers aangetrokken op LinkedIn. Die stijging gaat steeds sneller, waardoor er wekelijks tot 100 nieuwe volgers bijkomen. Ook onze newsletters zijn een voltreffer, door de heldere flow en strategie die erachter zit. Kortom: stick to the plan, en dan komen de resultaten wel.”

Bram over de samenwerking met Brandimpact

Finsiders-zaakvoerder Bram Vergote maakt de balans op van anderhalf jaar growth marketing en samenwerking met Brandimpact.

Finsiders-founder-bram-vergote

“Je hebt de klassieke marketingbureaus en dan heb je Brandimpact. Het verschil? Geen fluffy talk maar wel een drive naar meetbare resultaten. Want wanneer is een campagne geslaagd of niet? Vaak hoor je dan: er is meer budget nodig. En dan opnieuw. Brandimpact pakt het anders aan. Hun marketingstrategie vertrekt vanuit concrete doelen. Bijvoorbeeld: elke maand x nieuwe leads. En dat binnen een vast, vooraf bepaald budget.”

Wendbare aanpak

“Omdat we verschillende doelgroepen willen bereiken, is het van levensbelang om zeer wendbaar te zijn, continu te blijven testen en de resultaten nauwkeurig te meten. Om dan een oplossing op maat te bieden, is veel souplesse nodig. De meeste marketingbureaus werken met vaste formats, maar Brandimpact slaagt er goed in om ons ook ad hoc te ondersteunen – door goed te luisteren naar onze behoeften en prioriteiten.”

Focus op resultaten

“Door te blijven hameren op hun stokpaardjes, helpt Brandimpact ons om voortdurend alert te zijn en op de resultaten te blijven focussen. Het team snapt onze business perfect en past die kennis ook uitstekend toe. Ze weten welke boodschappen belangrijk zijn voor welke doelgroep en zijn niet te beroerd om de telefoon te nemen en feedback te vragen aan klanten en kandidaten. Het is een wisselwerking waarin continu meegedacht wordt.”

Vrijblijvende inspiratiesessie

Heb je professionele hulp nodig om je organisatie te schalen?
Ontvang jouw gratis inspiratiesessie!

Mis de laatste nieuwe power marketing tactieken niet.

…en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt! we hebben je mail goed ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Start jouw groeiversnelling met een vrijblijvend adviesgesprek.

Tijdens de strategy call ontdek je…

Hoe je sneller kan groeien
Hoe je voorspelbare- en schaalbare groei realiseert
Hoe je je concurrenten voorblijft