Zo haal je drie keer meer leads uit hetzelfde marketingbudget

Thibo Christiaens
7 minuten
leestijd

Leadgeneratie: ook jouw bedrijf steekt er wellicht centen in. Maar leiden die inspanningen ook tot significante groei? In deze post lees je waarom growth marketing de meest effectieve strategie is om qualified leads te genereren.

Hoe nieuwe klanten aanwerven voor je zaak?

Wanneer je een bedrijf runt, is een continue stroom aan nieuwe klanten vaak cruciaal om te blijven groeien. Maar met zoveel verschillende mogelijkheden en strategieën, is het niet altijd simpel om te weten waar je moet beginnen. 

Welke kanalen gebruik je het best om nieuwe klanten te werven? Wat is de meest wervende boodschap voor welke doelgroep? En hoe beoordeel je uiteindelijk de resultaten tegenover de kosten? 

Een gebrek aan heldere antwoorden leidt tot inefficiënte campagnes.

Het gevolg is dat veel KMO’s die vandaag al aan online leadgeneratie doen, het gevoel hebben dat hun return te laag is voor de inspanningen die ze doen.

Dat zeggen niet alleen wij:

Volgens onderzoek van Ruler Analytics is leadgeneratie voor 91% van alle B2B-marketeers het belangrijkste doel. Toch is volgens HubSpot slechts 18% ervan overtuigd dat lead generation genoeg waardevolle leads oplevert.

Leadgeneratie: een pad met hindernissen

Aan de basis van een lage ROI ligt vaak niet alleen een gebrek aan een data-driven marketingstrategie, maar een combinatie van oorzaken:

  • Een gelimiteerd budget 

KMO’s hebben vaak een beperkt budget voor online marketing, waardoor ze hun producten niet maximaal kunnen promoten.

  • Beperkte klantinzichten
    Veel bedrijven missen de middelen om een uitvoerig marktonderzoek te doen, en worstelen ermee om hun ideale doelgroep te bepalen.

  • Te weinig awareness
    Door een beperkte naamsbekendheid lopen je concurrenten online met alle aandacht weg, en bots je tegen een digitale muur aan. 

  • Gebrek aan expertise
    Succesvolle online leadgeneratie vraagt strategische ervaring en kennis van nieuwe digitale tools. Niet elk bedrijf beschikt over die expertise.

Doen deze uitdagingen ook bij jou een belletje rinkelen? Dan kan growth marketing ook voor jouw onderneming een revolutie betekenen.

Growth marketing: online leadgeneratie op groeiversnellers

Growth marketing is een zeer krachtige methode om aan leadgeneratie te doen. Waarom? Deze veelzijdige marketingaanpak baseert zich op harde data, en niet op nattevingerwerk of een simpel lijstje met best practices. 

Typisch aan growth marketeers is dat ze continu op zoek gaan naar nieuwe inzichten en data uit experimenten. Daaruit distilleren ze de meest effectieve methodes om nieuwe klanten te werven, die ze daarna verder opschalen.

Growth marketeers experimenteren binnen een vast marketingbudget met verschillende tactieken, evalueren grondig de resultaten van hun campagnes en komen zo steeds beter te weten wat er werkt bij welke doelgroep. 

Zo kan jij je inspanningen efficiënter focussen op de juiste leads, haal je betere resultaten en blijf je elke maand netjes binnen je budget.


Leadgeneratie, hoe begin je eraan?

Je wil groeien met je KMO of start-up. Daarom wil je dringend aan de slag met online leadgeneratie. Maar waar vind je die nieuwe leads? Hoe identificeer je de juiste leads? En wat zijn de beste tactieken om van start te gaan?

We nemen je kort even mee door de belangrijkste stappen die onze growth marketeers zetten om jouw bedrijf aan nieuwe klanten te helpen.

Leads verzamelen

Geen online leadgeneratie zonder eerst je doelgroep te definiëren. We vissen uit wie je ideale klanten zijn, en wat hun behoeften en problemen zijn.

Door middel van doelgerichte campagnes, contentmarketing en slimme targeting trekken we de juiste mensen aan en stimuleren we hen om hun gegevens achter te laten.

Door gericht te adverteren op social media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok, stemmen we je campagnes in detail af op de doelgroep en meten we welke boodschappen en call-to-actions het best converteren. 

Ook je website ontsnapt niet aan onze aandacht: door je bestaande landingspagina’s of klikpaden te verbeteren en verschillende versies naast elkaar te testen, kan je het aantal conversies vaak gevoelig verhogen.

Leads beoordelen

Wat ben je met honderd leads die uiteindelijk nooit converteren? Niks. 

Nadat je de contactgegevens van potentiële klanten hebt verzameld, is het daarom belangrijk om de nieuwe leads te beoordelen op basis van hun kwaliteit en potentieel. Dit proces heet lead scoring.

Door een score toe te kennen aan elke lead, kan je de beste leads identificeren en sneller opvolgen. Op die manier kan je prioriteit geven aan de leads met de hoogste waarschijnlijkheid op een conversie.

Leads opvolgen

Nieuwe leads wil je graag heel dicht bij je te houden, zodat je er zo veel mogelijk kunt omzetten in betalende, en liefst terugkerende klanten. 

Om de best mogelijke resultaten te bereiken in functie van de doelen, gebruiken growth marketeers onder meer deze methodes en technieken: 

  • Lead nurturing

Door lead nurturing hou je potentiële klanten op oventemperatuur, bijvoorbeeld door hen zeer gerichte info of promoties te bezorgen. Bovendien kan je lead nurturing volledig automatiseren.

  • Remarketing

Via deze advertentiestrategie toon je gerichte advertenties aan mensen die je website hebben bezocht of op een of andere manier interactie hebben gehad met je bedrijf. Zij krijgen op die manier een extra duwtje.

  • Referral marketing

Om je conversie te verhogen, kan je ook huidige klanten aanmoedigen om zelf nieuwe klanten aan te bieden en zo ambassadeur te worden. Verwijzende klanten kan je belonen met kortingen of een gratis item. 

Essentieel is om alle data tijdens het leadgeneratieproces voortdurend te blijven meten en analyseren, zodat we steeds meer bijleren over je klanten, en wat hen stimuleert om contact op te nemen of een product te kopen. 

Het resultaat is een constante cyclus van nieuwe leads, binnen een kostenefficiënt framework dat snel schaalbaar is.

Groeien is meer dan leadgeneratie alleen

Growth marketing focust dus niet alleen op leadgeneratie, maar ook op alle daaropvolgende fases in de customer journey. Waarom? Dit zorgt ervoor dat de kans op een uiteindelijke conversie meer dan 5 keer groter wordt. 

Door ook te focussen op klantbehoud en lifetime value, kan je bovendien de noodzaak verminderen om continu klanten te werven om je doelstellingen te halen. Groeimarketing kan daardoor ook de acquisitiekosten verlagen. 

Laat ouderwetse marketing jouw groei niet in de weg staan

Ontdek hoe we ook jouw onderneming sneller
doen groeien met data-driven growth marketing.

> Contacteer een growth expert

Online nieuwe klanten werven? Ons advies:

Leadgeneratie is voor veel organisaties die inzetten op klassieke marketing een harde noot om te kraken, zeker met een beperkt marketingbudget. 

Bedrijven die een data-driven mindset omarmen en de noden van klanten beter onderzoeken, kunnen meer uit hun budget halen, en zien hun kansen op groei radicaal stijgen, zowel op korte als lange termijn. Dat zien we elke dag.

Dat komt omdat je met growth marketing op een efficiëntere en kosteneffectievere manier nieuwe klanten kan vinden dan met traditionele marketingmethoden, door het gedrag van (potentiële) klanten te analyseren.

Ons belangrijkste advies? Ga nooit uit van veronderstellingen maar van data. Leg nooit al je eieren in één mand. En analyseer de data van elke campagne, want anders leer je niks bij over je klanten en laat je opportuniteiten liggen.


Begin morgen al nieuwe klanten te werven

Is de return op je online marketing troebel? Of leveren je inspanningen gewoon te weinig nieuwe leads en offerte-aanvragen op? Count on us.

Ontdek hoe we ook jouw bedrijf doen groeien door effectievere leadgeneratie. Maak een afspraak met een van onze growth experts.

Mis de laatste nieuwe power marketing tactieken niet.

…en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt! we hebben je mail goed ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Start jouw groeiversnelling met een vrijblijvend adviesgesprek.

Tijdens de strategy call ontdek je…

Hoe je sneller kan groeien
Hoe je voorspelbare- en schaalbare groei realiseert
Hoe je je concurrenten voorblijft