Growth Marketing helder uitgelegd
Hoeveel brengt je online marketing nu écht op? Als je geen antwoord klaar hebt, of wanneer de balans negatief is, dan kan growth marketing ook voor jouw bedrijf een gamechanger zijn. Maar wat maakt het anders dan klassieke digitale marketing?
Wat is growth marketing of groeimarketing?
Growth marketing is een marketingaanpak gebaseerd op experiment en data-analyse. Doel nummer één van groeimarketing is om een duurzame omzetgroei te realiseren voor je onderneming. Om een zo groot mogelijke impact te creëren, focust het op elke fase van de customer journey:
- Awareness (meer merkbekendheid stimuleren)
- Acquisition (potentiële klanten aantrekken)
- Activation (leads een actie doen ondernemen)
- Retention (qualified leads warm houden)
- Revenue (leads omzetten in betalende klanten)
- Referral (klanten je bedrijf doen aanbevelen)
Waarom die sterke focus op data?
Met data als leidraad, kan je groeikansen sneller identificeren en benutten. En door het gedrag van klanten beter te begrijpen, kan je elke stap in het klanttraject verbeteren en zo de kans op een conversie vergroten.
Dat doen growth marketeers door experimenten op te zetten met verschillende tactieken en daarna de resultaten te analyseren. Zo komen ze te weten welke tactieken het beste werken en de hoogste return opleveren.
De winnende tactieken? Die schalen ze daarna snel en efficiënt op.
Growth marketing is dus effectiever dan klassieke marketing, omdat je alleen nog je geld en tijd spendeert aan dingen die écht werken.
5 verschillen met klassieke online marketing
Vergeet traditionele online marketingmethoden. Deze vijf opvallende verschillen geven je meer inzicht in de meerwaarde van growth marketing.
1. Meer aandacht voor bestaande klanten
Growth marketing gaat verder dan het louter aantrekken van nieuwe klanten, in tegenstelling tot traditionele online marketing. Het richt zich ook op het opnieuw converteren van bestaande klanten.
Growth marketeers creëren daarvoor steeds nieuwe touchpoints tijdens de klantreis. Denk aan gepersonaliseerde e-mailcampagnes, remarketingcampagnes via Google of social media, pushmeldingen, …
Door te focussen op elke fase van de customer journey, van awareness tot en met retention en referral, ga je het gedrag van klanten beter begrijpen, waardoor je er ook beter op kan inspelen.
Op basis van campagne- en gebruikersdata kan je bijvoorbeeld je producten- of dienstenaanbod verbeteren en marketingcampagnes personaliseren.
Het resultaat: een toename in loyaliteit, herhaalaankopen en mond-tot-mondreclame.
2. Het experiment als kernconcept
Een van de grootste verschillen tussen een groeimarketingstrategie en klassieke marketingstrategie is de focus op experimenteren en testen.
Waarom? Als er één ding is dat we als digitale marketeers hebben geleerd, is dat je nooit zomaar iets blind mag aannemen.
Op welk platform genereert een ad de meeste conversies? Wat is de meest clickable headline voor een e-mailcampagne of online advertentie?
Dat kom je maar op één manier te weten: door te testen.
Helaas gebeurt dit vaak minder bij klassieke marketingbureaus, die vaak uitgaan van veronderstellingen en zich richten op een te brede doelgroep. Het analyseren van campagnedata is meestal minder belangrijk, wat resulteert in minder duurzame resultaten.
Groeimarketeers pakken het anders aan:
Door middel van kleine experimenten en datanalyse leren ze voortdurend bij. Wat niet werkt, gaat de schop op, en wat wel werkt, schalen ze op. Op deze manier halen ze het best mogelijke resultaat uit het marketingbudget.
Een van de methodes die wij heel vaak gebruiken, is A/B-testen.
Hierbij verdelen we de doelgroep willekeurig in twee groepen en laten we elke groep een verschillende versie zien van bijvoorbeeld een advertentie, nieuwsbrief of webpagina.
Daarnaast monitoren en analyseren we het gedrag van gebruikers op je website of in je digitale app met behulp van tools zoals Google Analytics en Hotjar.
Deze gegevens helpen ons om patronen en trends te identificeren, zoals de populairste webpagina's, de meest gebruikte functies, de interactie van kijkers met video's, het succes van visuals en de interactie met bepaalde webcopy.
Deze data kan je gebruiken om toekomstige experimenten te lanceren of optimalisaties uit te voeren, om zo een constante groei te realiseren.
Laat ouderwetse marketing jouw groei niet belemmeren
Ontdek hoe we jouw onderneming sneller
doen groeien met data-driven growth marketing.
3. Inspelen op het aha-moment
Typisch voor growth marketing is het bepalen van het ‘aha-moment’, of het moment waarop klanten zich realiseren dat jouw product of dienst voor hen de juiste oplossing kan zijn.
Waarom? Als je dit moment begrijpt, kan je ook aan de slag met gerichte campagnes die aan die specifieke nood tegemoetkomen.
Stel je voor dat je een softwarebedrijf runt dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van productiviteitssoftware voor bedrijven. Jouw 'aha-moment' kan plaatsvinden wanneer een bedrijf steeds meer worstelt met inefficiënte en verouderde systemen voor gegevensbeheer en communicatie.
Om hierop in te spelen, kan je gerichte online advertenties creëren op platformen zoals LinkedIn om potentiële klanten bewust te maken van de problemen, zoals dubbele gegevensinvoer, verlies van informatie en inefficiënte communicatiekanalen.
Daarbij leg je de nadruk op de voordelen van jouw softwareoplossingen, zoals tijdbesparing, verhoogde productiviteit, betere data-integriteit en betere samenwerking tussen teams.
Slotsom:
Als je het aha-moment in kaart kunt brengen, wordt het veel makkelijker om gericht trafiek naar je website te sturen en bezoekers om te zetten in leads.
4. Growth marketeers werken efficiënter
Automatisering van processen en campagnes maakt het werk van growth marketeers aanzienlijk efficiënter. Hiervoor gebruiken ze diverse digitale tools.
Bijvoorbeeld, Zapier verbindt webapplicaties en stelt marketeers in staat om gegevens automatisch over te zetten en acties tussen verschillende systemen te triggeren.
Met een webautomatiseringstool als Phantombuster halen ze automatisch leads van sociale media door specifieke criteria in te stellen.
Of ze zetten tools als Lemlist in, een cold automation tool waarmee marketeers volledig geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailcampagnes kunnen opzetten, gebaseerd op kenmerken en gedragsgegevens van de ontvangers.
Met de juiste digitale tools, en door repetitieve taken te automatiseren, kunnen growth marketeers marketingprocessen stroomlijnen en opschalen, tijd besparen en effectiever communiceren met je doelgroep.
Bovendien hebben ze zo meer tijd om zich te concentreren op strategische taken en het behalen van groeidoelstellingen voor je bedrijf.
Zo pakken onze growth marketeers het aan
Waar traditionele online marketingbureaus zich uitsluitend focussen op website traffic en leadgeneratie, vaak alleen binnen de huidige services, zoeken wij op een systematische manier uit welke technieken jou de meest duurzame resultaten opleveren. Die strategie passen we toe in elke fase van de salesfunnel van je ideale klant, voor een maximale impact op je merk.
Hoe gaan we te werk?
Eerst leggen we een solide basis om op te bouwen. Dat is altijd een datagerichte strategie. We nemen je value proposition, klantsegmenten en sales funnel onder de loep. We ontdekken wie je beste klanten zijn, bepalen prioriteiten en stellen daarna een gedetailleerde customer journey map op.
Via growth sprints gaan we daarna op zoek naar de meest effectieve manieren om je groeidoelstellingen te bereiken. Eerst brainstormen we een zak aan ideeën bij elkaar, kijken we hoe ze in de strategie passen, geven we ze elk de juiste prioriteit, testen we en leren we wat werkt en wat niet.
Simpel uitgelegd is dit ongeveer de cyclus die we samen doorlopen met ondernemingen die op een duurzame manier willen groeien:
- De nulmeting: issues pinpointen, meten, analyseren
- Je doelgroep en ideale klanten in kaart brengen
- Ideeën genereren, prioriteren en KPI’s bepalen
- Verkeer naar je website of webshop stimuleren
- Leads genereren en converteren of activeren
- Klanten behouden en telkens doen terugkeren
Door dit proces te herhalen, leren we steeds meer over je klanten, en hoe je die het best benadert om de optimale lifecycle value te bereiken.
Het resultaat: een always-on strategie die verschillende technieken combineert die elkaar versterken, en jouw marketing beter doet renderen.
Wil ook jij voortaan alleen geld uitgeven aan marketing die écht werkt? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek over jouw uitdagingen.
Mis de laatste nieuwe power marketing tactieken niet.
…en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!