Dé merk- en consumententrends voor 2018

Over Insta-cults, blockchain, vaporwear & artificial intelligence.  Lees nu dé merk- en consumententrends voor 2018!

Vaporwear: fictieve mode gaat mainstream

WAT?

Gezien de fysieke en digitale werelden vervagen, voorspellen we de opkomst van door computer-gegenereerde spullen zoals lenzen, filters en virtuele ontwerpen, enkel bedoeld voor social media. We noemen het ‘Vaporwear’. Als gaming studio’s miljoenen kunnen verdienen met het verkopen van avatar accessoires, kan men zich wel voorstellen wat de mode-industrie zou kunnen verdienen als het de ‘social style’ voor het grote publiek designt. Het creëren van reële Made for Instagram-ervaringen is nu razend populair, zoals ‘The Museum of Ice Cream’ in Miami.

WAAROM?

Snapchat heeft pionierswerk verricht op het vlak van filters en Instagram heeft dat effect alleen maar groter gemaakt. Denk maar aan de alom bekende bloemenkroon-, hond- en regenboogfilter van Snapchat. Generatie Z en jongere millennials zijn op zoek naar social-first objecten, mode en sferen om hun digitale aanwezigheid te verbeteren. Daarnaast speelt ook de opkomst van de samenwerkings- of deeleconomie waarbij de overgang plaatsvindt van loyale aankopen naar tijdelijk engagement rond een hype of community van een merk, een rol.

TOEPASSING?

Merken moeten zich de vraag stellen: ‘Hoe kunnen mensen deel uitmaken van een hype of community van een merk zonder werkelijk iets te kopen?’

Bot Gentrification: een algoritme wint een Oscar

WAT?

Geen enkele industrie is nog veilig voor volledige kunstmatige intelligentie (AI) gentrificatie. Bot-geproduceerde content staat op het punt door te breken in de creatieve industrie. Dit betekent via algoritmen geschreven songs, games, romans en speelfilms. Zo probeerde men aan de hand van een bot reeds een nieuw Harry Potter verhaal te schrijven.

WAAROM?

Mensen zijn nooit eerder zoveel getraceerd, gedecodeerd en geanalyseerd geweest als nu. Algoritmen definiëren grotendeels in welke mate we dagelijks content te zien krijgen op zowel Facebook, Twitter, Instagram als Google. Deze algoritmen worden ook getraind in het voorstellen van content die we misschien wel leuk vinden. Muziekdienst Spotify bijvoorbeeld, gebruikt algoritmen
om persoonlijke afspeellijsten samen te stellen. Branded bots zijn overal: 32 % van de ondervraagde topmerken zegt dat ze van plan zijn bots te gebruiken of te testen in het komende jaar. Merken, platformen en mediakanalen hebben nooit eerder onder zo’n druk gestaan om clicks te genereren.

TOEPASSING?

Merken moeten zich de vraag stellen: ‘Wie zal onze content creëren: mens, machine of beide?’

Meme Money: Blockchain wordt een nieuw businessmodel voor meme-artiesten

meme_money_ah

WAT?

Eenmaal afgedaan als ‘Vanity Metrics’, hebben shares, likes en volgers reële economische waarde gegenereerd voor influencers, adverteerders en merken. Zodra een ‘internetmeme’ viraal gaat, is het vaak onmogelijk om te claimen wie verantwoordelijk is voor het werk en om een legitieme bron te traceren voor kredietwaardigheid en compensatie. Wij denken dat blockchain hier
de oplossing kan bieden.

WAAROM?

De bedenkers van memes zijn achtergebleven en ontvangen niet de beloningen die social media influencers hebben bereikt. Memes zijn mainstream en onderdeel van de popcultuur. Blockchain wordt praktisch en inspireert de creatieve gemeenschap om zijn potentieel te benutten. CryptoKitties zijn daar een voorbeeld van.

TOEPASSING?

Merken moeten zich de vraag stellen: ‘Wie is onze meme-partner en hoe kunnen we partnerships sluiten die bijdragen aan cultuur en waarmee iedereen betaald wordt?’.

Insta-cults: een social media influencer wordt een cultusleider

WAT?

We geloven dat we dit jaar het ontstaan van een nieuw soort cultus zullen zien – één die gebouwd is rond een social media influencer, die zijn fans mobiliseert. Enkele sterren vertoonden reeds tekenen van cultusleiderschap: Katy Perry ging uit de kleren om stemmen voor Hillary Clinton te verzamelen en Lana Del Rey vroeg haar fans om Donald Trump te vervloeken met hekserij.

WAAROM?

Social media influencers hebben meer macht dan ooit, met een marktwaarde van $ 1 miljard (€ 800 miljoen) die tegen 2019 zelfs verdubbeld zou zijn. In de maatschappij ontstaat een opkomst van subculturen en tribale identiteit in tegenstelling tot een nationale identiteit. Polarisatie en filterbellen zijn een recept voor cultusactiviteiten, we leven allemaal in onze eigen kleine zeepbel en het internet evolueert ondertussen ook mee met onze persoonlijke interesses. Trends tonen een toename van cultus-renaissance aan.

TOEPASSING

Merken moeten zich de vraag stellen: ‘Wat zijn de positieve punten die we kunnen leren van social media infuencers en hun loyale fandoms om een modern cultuurmerk uit te bouwen?’

Bron: TBWA Belgium

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Add Comment *
Name*
Email*
Website