6 Tips om je verkopen te verdubbelen met locale SEO
[Hoe je scoort in Google door je locatie uit te spelen]

Je website blinkt van de mooie foto’s en kijk eens wat is dat lettertype origineel! Maar komt er ook wat volk naar kijken?

Wel als je je met een paar slimme locale SEO-ingrepen je lokale aanwezigheid vergroot, waardoor klanten via zoekmachines vanzelf op jouw website terechtkomen. En dus niet op die van de concurrentie. Klaar voor de volkstoestroom?

Weetje van de dag: de mens is een lui beestje. 4 Op de 5 consumenten wil zijn dienst of product bij hem in de buurt vinden, liefst gewoon om de hoek.

Daarnaast zijn 46% procent van de mensen die informatie opzoeken op Google, op zoek naar iets dat ze in de buurt wensen te vinden.

Ervoor zorgen dat Google en andere zoekmachines weten waar je je bevindt, is dus van cruciaal belang als je niet het merendeel van je mogelijke cliënteel aan je neus wil zien voorbijlopen.

Google wordt voortdurend slimmer — maar jij ook

Net als Facebook updatet Google regelmatig zijn algoritmes. Dat wil zeggen dat de kaarten telkens een beetje herschud worden in de grote populariteitsrace die de rankings eigenlijk zijn.

Eén van de laatste updates bemoeide zich voornamelijk met lokale zoekresultaten, waardoor het voor jouw bedrijf nog interessanter is geworden om je locatie mee te geven aan zoekrobots.

6 Tips om goed te scoren via locale SEO:

1. Word vriendjes met Google My Business

De makkelijkste manier om bij Google in de gratie te vallen, is door zelf je My Business pagina aan te maken.
Het kost je drie minuten en nul euro, en plots zal je verschijnen in Google Maps, met zo’n mooi rood markertje naast je naam.

Vervolgens komt het erop aan klanten aan te sporen om (liefst goeie) reviews achter te laten, alweer om je plek in de ranking te verhogen.
Maar als je het écht slim wil spelen, dan post je een antwoord op die recensies.

Om klanten te bedanken, natuurlijk, én om van de gelegenheid gebruik te maken om nog eens je locatie mee te geven.

“Dank je wel voor je feedback, Sandra. We houden rekening met je opmerkingen en zien je graag nog eens terug in Oostrozebeke. Groeten! Team Kantoormeubelen Vervoort.”

Wat je website betreft, zijn er verschillende dingen die je kan doen om volk te lokken. Goed nieuws: ze zijn allemaal niet moeilijk.

2. Title tags & meta descriptions

Al die “tags” die je kunt toevoegen wanneer je een pagina op je website aanmaakt, die zijn er niet voor niks.

Die title tags, meta descriptions enzovoort, voeg ze op heel je website toe en maak ze uniek voor elke pagina.

Gebruik hierbij telkens de kernwoorden waarvan je weet dat potentiële klanten ze zullen googelen.

3. Location, location, location!

Dat geldt niet alleen voor je fysieke zaak, het is ook online de waarheid.

Google is dus maar wat blij als je een Google Map aan je website toevoegt. Dat doe je trouwens zo.

Heb je verschillende locaties? Wees dan slim en maak een unieke pagina per locatie aan.

4. GO MOBILE

Lokale zoektochten scoren hoog op mobiele toestellen. Niet toevallig natuurlijk: als je zin hebt in pizza, dan wil je een Italiaan vinden om de hoek en niet na 17 km hobbelen over kleine baantjes. Zorg er dus voor dat je website ultravlot werkt op smartphones en tablets.

5. Tijd voor wat link love!

Je wist misschien al dat je schouderklopjes krijgt van Google als er naar jouw website gelinkt wordt vanuit andere websites. Dat komt omdat anderen die jou vermelden jouw geloofwaardigheid verhogen.

Hetzelfde geldt voor links op je eigen website: van de blog naar de contactpagina, van de product page naar ‘over ons’ en terug, maar vooral naar pagina’s waarvan jij wilt dat ze gevonden worden. Ga en linkt, gij allen!

6. Maak jezelf makkelijk vindbaar voor de robots en de spinnen

Euh, robots en spinnen? Ja hoor, want bots, spiders en crawlers zijn softwareapplicaties die automatisch databases samenstellen en lijstjes maken. Ze werken een beetje als een sleepnet in zee: alle nuttige info die op de bodem van het internet gedijt, vissen ze op en indexeren ze in overzichtjes allerhande.

Zorg er ook voor dat je naam, adres en telefoonnummer duidelijk op je website staan. Spiders en hun soortgenoten spreken enkel html, dus vraag je websitebouwers naar ‘crawlvriendelijke’ code zoals “structured data“. (Lees: iets waar het ongedierte makkelijk zijn weg in vindt.)

Simpel uitgelegd: het praktijkvoorbeeld

Je SEO op punt zetten, loont. Bij wijze van bewijs, een voorbeeldje uit de praktijk.

Dienstenchequebedrijf — laten we hen Miss Proper noemen — was het beu te zien dat hun grootste concurrent — Spic en Span voor de vrienden — met al het organisch zoekverkeer ging lopen.

Door per kantoor een aparte landingspagina aan te maken met aangepaste content die helemaal SEO-proof is, moesten de organische rankings voor de lokale zoekopdrachten (thuishulp Antwerpen, poetshulp Aalst, strijkhulp Gent…) de lucht in gaan.

Het resultaat in beeld zie je hieronder, maar laat het ons toch al even verklappen: het aantal bezoekers via de organische zoekresultaten van Google werd vlotjes verdubbeld.

Kijken we naar de visibiliteit in de zoekresultaten ten opzichte van de concurrentie, dan zien we dat de klant binnen het jaar zijn grootste concurrent inhaalde.

Op zoek naar bijkomende tips om uw website te optimaliseren?

Categories: seo

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Add Comment *
Name*
Email*
Website